Opetuksessa voisi käyttää kaikkia luokassa läsnä olevia kieliä
UNESCOn koulutusraportti vuodelta 2016 toteaa, että lähes
40 prosenttia maailman väestöstä joutuu käymään koulua vieraalla kielellä. Opetuskieli
on usein sekä opettajille että oppilaille vieras entinen siirtomaavallan kieli.
Siksi opetus perustuu usein toistoon ja ulkoa opetteluun, ei vuorovaikutukseen
ja ajattelutaitojen kehittämiseen. Lukemaan oppiminen ja käsitteiden
omaksuminen viivästyvät, kuten Mari Mannisen artikkelissa Koulutus ei takaa oppimista tai työpaikkaa (HS 12.8.2020)
todettiin.
Vaikka
maan virallinen kielipolitiikka perustuisi yhden opetuskielen käyttöön,
kielenylittävän pedagogiikan keinoin voidaan toteuttaa monikielistä opetusta.
Oppilaiden sallitaan ilmaista ajatuksiaan omalla kielellään ja kieltä
vaihdetaan tarkoituksenmukaisesti oppimisprosessin eri vaiheissa. Opetuksessa
käytetään monikielisiä materiaaleja ja sanastoja. Pitkään on ollut vallalla
yksikielisen opetuksen ihanne, jossa virallinen opetuskieli on ollut ainoa
sallittu kieli luokassa. Viimeaikaisin tutkimus on kuitenkin osoittanut, että
oppimistulosten kannalta tehokkaampaa on käyttää kaikkia luokassa läsnä olevia
kieliä. Tarvitaan tutkimustietoon perustuvaa asennemuokkausta, jotta muiden
kielten käyttö opetuksessa hyväksyttäisiin.
Monikielistä
opetusta on kehitetty myös länsimaissa. Esimerkiksi kielikylpyopetuksesta on
hyviä kokemuksia, vaikka opetuskieli on oppilaille vieras kieli. Miksei sama
toimi Afrikassa? Toimii kyllä sikäli, että ainakin osa oppilaista oppii maan
valtakielen melko sujuvan arkikäytön. Käsitteellisemmän kielen oppiminen olisi
välttämätöntä menestymiselle myöhemmissä opinnoissa. Se jää kuitenkin usein
puolitiehen. Syitä ovat oppimateriaalien ja pätevien opettajien puute. Heikosti
opetuskieltä osaavat vanhemmat eivät kykene tukemaan opiskelua, ja arvostuksen
puute omaa kotikieltä kohtaan heikentää oppilaan itsetuntoa ja motivaatiota.
Äidinkielisen
opetuksen merkitystä oppimiselle on korostettu pitkään. Siitä huolimatta koulutusta
koskeva kielipolitiikka on monissa maissa edellä kuvatun kaltainen. Syynä on usein
valtaapitävän eliitin halu säilyttää asemansa. Heillä on varaa kouluttaa
lapsensa parhaissa kouluissa, joissa nämä omaksuvat eurooppalaisperäisen
valtakielen. Myös valtaosa kouluttamattomista vanhemmista haluaa lapsilleen
koulutuksen eurooppalaisella kielellä, koska sen hallitseminen on ainoa keino
nostaa sosiaalista ja taloudellista statusta.
Edellä
kuvatuista syistä ei ole todennäköistä, että esimerkiksi Saharan
eteläpuolisessa Afrikassa tehtäisiin radikaaleja koulutuspoliittisia
uudistuksia. Koulutuksen kriisi vaatii kuitenkin toimenpiteitä myös
opetuskielen osalta. Opettajien koulutus on avainasemassa koulutuksen
kehittämisessä. Antamalla valmiuksia monikielisen opetuksen toteuttamiseen ja
oppimateriaalien muokkaamiseen siihen sopiviksi voidaan tukea heidän
ammattitaitoaan ja siten vaikuttaa myönteisesti oppimistuloksiin.
Soili Norro
Kieltenopettaja, tohtorikoulutettava
Soveltava kielentutkimus, Turun yliopisto
Julkaistu Helsingin Sanomissa 21.8.2020
Kotoutumisesta Kari Kuismalle
Ensiksi haluan kiittää Karia mielenkiinnosta omaa
kirjoitustani (MU 9.-10.4) kohtaan. Omassa vastineessaan (MU 16.-17.4.) hän
esitti minulle suoran kysymyksen, johon nyt vastaan. Kari kirjoitti näin:
”Haluaisin kysyä Soililta, että miksi meidän suomalaisten täytyy niin
erikoisesti kantaa vastuuta kyseisestä asiasta?”(eli pakolaisista ja heidän
kotoutumisestaan).
YK:n alaisen pakolaisjärjestön UNHCR:n viimeisimpien
tilastojen mukaan maailmassa on noin 15,1 miljoonaa pakolaista. Tämä on suurin
luku kahteenkymmeneen vuoteen. Suurin osa heistä, 4,1 miljoonaa, elää
pakolaisina Saharan eteläpuolisessa Afrikassa. Lähi-Idässä ja
Pohjois-Afrikassa, eli niillä kriisialueilla, jotka Kari kirjoituksessaan
mainitsi, elää 3 miljoonaa ihmistä pakolaisina. Euroopassa pakolaisina elää
viime vuoden tilaston mukaan 3,5 miljoonaa ihmistä ja Amerikassa vain
753 000. Loput 3,8 miljoonaa elävät Aasiassa.
Vastauksena Karin kysymykseen voin todeta, että en ole
missään yhteydessä väittänyt, että suomalaisten tulisi jotenkin erityisesti
kantaa vastuuta pakolaisista. Edellä esittämistäni luvuista käy selvästi ilmi,
että suurimman vastuun heistä – YK:n tuella – kantavat köyhät kehittyvät maat.
Mäntsälän osalta on esitetty 49 oleskeluluvan saaneen pakolaisen
vastaanottamista. Se on häviävän pieni osuus 15 miljoonasta.
On aivan oikein muistuttaa meidän kuntapäättäjien vastuusta
omista kuntalaisista. On myös oikein suhtautua realistisesti niihin
ratkaistaviin kysymyksiin, joita pakolaisten vastaanottaminen tuo tullessaan.
Tarvitaan satsauksia niin sivistyspalveluissa, terveyspalveluissa kuin
sosiaalipalveluissakin. Pitää kuitenkin muistaa, että oleskeluluvan saaneet
ovat joka tapauksessa jäämässä Suomeen. He asettuvat jonnekin asumaan ja ovat
siitä lähtien kuntalaisia siinä missä kuka tahansa. Jos heidän sijoittamisensa
tehdään hallitusti ja suunnitellusti, toivottavasti vältytään juuri siltä, mitä
Kari ja moni muukin pelkää, eli maahanmuuttajien keskittymiseltä isoihin
keskuksiin ja samoille alueille eli niin sanotulta gettoutumiselta. Tällaisten
keskittymien syntyminen ja niissä asuvien kääntyminen sisäänpäin yhdistettynä
sosio-ekonomisiin ongelmiin on omiaan johtamaan niihin ei-toivottuihin
tilanteisiin, joihin Kari viittasi. Juuri niiltä halutaan välttyä
hajasijoittamalla turvapaikan saaneet eri kuntiin ja huolehtimalla heidän
kotoutumisestaan.
En tiedä, tarkoittiko Kari juuri minua kirjoittaessaan
yli-innokkaista maailmanpelastajista ja puunhalaajista (ei ole tapanani). En
kannata hallitsematonta maahanmuuttoa ja tervetuloa kaikille – politiikkaa.
Valtava pakolaisongelma ei kuitenkaan tule poistumaan maailmasta, päinvastoin.
Se ei ratkea sillä, että sanotaan, ettei asia meille kuulu. On löydettävä
kestävä, oikeudenmukainen ja inhimillinen tie eteenpäin.
Soili Norro
kunnanvaltuutettu
(kd)
Julkaistu Mäntsälän Uutisissa 20.4.2016
Kotoutuminen on kaikkien etu
Ne vajaat 50 pakolaista, joiden vastaanottamisesta valtuusto päättää 25.4. eivät ole turvapaikanhakijoita, kuten Mäntsälän Uutisetkin hieman virheellisesti uutisoi kertoessaan valtuuston kokouksen yhteydessä järjestetystä mielenosoituksesta. Kuntiin sijoitettavat henkilöt ovat joko kiintiöpakolaisia, eli niitä, jotka ovat saapuneet Suomeen suoraan pakolaisleireiltä valtion pakolaiskiintiössä, tai tänne turvapaikkaa hakemaan itsenäisesti saapuneita, joille on jo myönnetty oleskelulupa suojeluntarpeen perusteella. Nyt puhutaan siis henkilöistä ja perheistä, joiden avuntarve on tutkittu ja kiistaton.
Työ- ja elinkeinoministeriön ja ELY-keskusten tehtävänä on koordinoida pakolaisten sijoittumista kuntiin. Toki oleskeluluvan saaneilla olisi oikeus asettua mihin Suomen kuntaan haluavat. On kuitenkin sekä pakolaisten itsensä että vastaanottavien kuntien edun mukaista, että sijoittuminen tapahtuu ohjatusti ja yhteistyössä. Juuri tähän Erkki Laukkanen viittasi kirjoittaessaan Mäntsälän Uutisten lukijapalstalla (2.-3.4. 2016) että muussa tapauksessa oleskeluluvista tulee maleskelulupia.
Kotoutumisen kaksi peruspilaria ovat kielitaito ja työllistyminen. On järkevää pyrkiä sijoittamaan oleskeluvan saaneita sinne, missä on tarjolla kotouttamispalveluita ja työtä. Järjestöillä, liikunta- ja muilla harrastusseuroilla ja seurakunnilla on erittäin tärkeä rooli sekä kielen oppimisessa että luontevien kohtaamistilanteiden tarjoajina kantaväestön ja maahanmuuttajien välillä. On vaikeampi tuntea ennakkoluuloja henkilökohtaista tuttua kuin epämääräistä vierasta ihmisryhmää kohtaan.
Viime vuoden aikana radikaalisti muuttuneessa tilanteessa toimimme mielestäni viisaimmin ja vastuullisimmin kaikkia kohtaan, jos kannamme hallitusti vastuumme pakolaisten sijoittumisesta ja huolehdimme asianmukaisesti heidän kotoutumisestaan.
Soili Norro
kunnanvaltuutettu (kd)
Julkaistu Mäntsälän Uutisissa 9.-10.4.2016
Opetuksessa voisi käyttää kaikkia luokassa läsnä olevia kieliä
UNESCOn koulutusraportti vuodelta 2016 toteaa, että lähes
40 prosenttia maailman väestöstä joutuu käymään koulua vieraalla kielellä. Opetuskieli
on usein sekä opettajille että oppilaille vieras entinen siirtomaavallan kieli.
Siksi opetus perustuu usein toistoon ja ulkoa opetteluun, ei vuorovaikutukseen
ja ajattelutaitojen kehittämiseen. Lukemaan oppiminen ja käsitteiden
omaksuminen viivästyvät, kuten Mari Mannisen artikkelissa Koulutus ei takaa oppimista tai työpaikkaa (HS 12.8.2020)
todettiin.
Vaikka
maan virallinen kielipolitiikka perustuisi yhden opetuskielen käyttöön,
kielenylittävän pedagogiikan keinoin voidaan toteuttaa monikielistä opetusta.
Oppilaiden sallitaan ilmaista ajatuksiaan omalla kielellään ja kieltä
vaihdetaan tarkoituksenmukaisesti oppimisprosessin eri vaiheissa. Opetuksessa
käytetään monikielisiä materiaaleja ja sanastoja. Pitkään on ollut vallalla
yksikielisen opetuksen ihanne, jossa virallinen opetuskieli on ollut ainoa
sallittu kieli luokassa. Viimeaikaisin tutkimus on kuitenkin osoittanut, että
oppimistulosten kannalta tehokkaampaa on käyttää kaikkia luokassa läsnä olevia
kieliä. Tarvitaan tutkimustietoon perustuvaa asennemuokkausta, jotta muiden
kielten käyttö opetuksessa hyväksyttäisiin.
Monikielistä
opetusta on kehitetty myös länsimaissa. Esimerkiksi kielikylpyopetuksesta on
hyviä kokemuksia, vaikka opetuskieli on oppilaille vieras kieli. Miksei sama
toimi Afrikassa? Toimii kyllä sikäli, että ainakin osa oppilaista oppii maan
valtakielen melko sujuvan arkikäytön. Käsitteellisemmän kielen oppiminen olisi
välttämätöntä menestymiselle myöhemmissä opinnoissa. Se jää kuitenkin usein
puolitiehen. Syitä ovat oppimateriaalien ja pätevien opettajien puute. Heikosti
opetuskieltä osaavat vanhemmat eivät kykene tukemaan opiskelua, ja arvostuksen
puute omaa kotikieltä kohtaan heikentää oppilaan itsetuntoa ja motivaatiota.
Äidinkielisen
opetuksen merkitystä oppimiselle on korostettu pitkään. Siitä huolimatta koulutusta
koskeva kielipolitiikka on monissa maissa edellä kuvatun kaltainen. Syynä on usein
valtaapitävän eliitin halu säilyttää asemansa. Heillä on varaa kouluttaa
lapsensa parhaissa kouluissa, joissa nämä omaksuvat eurooppalaisperäisen
valtakielen. Myös valtaosa kouluttamattomista vanhemmista haluaa lapsilleen
koulutuksen eurooppalaisella kielellä, koska sen hallitseminen on ainoa keino
nostaa sosiaalista ja taloudellista statusta.
Edellä
kuvatuista syistä ei ole todennäköistä, että esimerkiksi Saharan
eteläpuolisessa Afrikassa tehtäisiin radikaaleja koulutuspoliittisia
uudistuksia. Koulutuksen kriisi vaatii kuitenkin toimenpiteitä myös
opetuskielen osalta. Opettajien koulutus on avainasemassa koulutuksen
kehittämisessä. Antamalla valmiuksia monikielisen opetuksen toteuttamiseen ja
oppimateriaalien muokkaamiseen siihen sopiviksi voidaan tukea heidän
ammattitaitoaan ja siten vaikuttaa myönteisesti oppimistuloksiin.
Soili Norro
Kieltenopettaja, tohtorikoulutettava
Soveltava kielentutkimus, Turun yliopisto
Julkaistu Helsingin Sanomissa 21.8.2020
Kotoutuminen on kaikkien etu
Ne vajaat 50 pakolaista, joiden vastaanottamisesta valtuusto päättää 25.4. eivät ole turvapaikanhakijoita, kuten Mäntsälän Uutisetkin hieman virheellisesti uutisoi kertoessaan valtuuston kokouksen yhteydessä järjestetystä mielenosoituksesta. Kuntiin sijoitettavat henkilöt ovat joko kiintiöpakolaisia, eli niitä, jotka ovat saapuneet Suomeen suoraan pakolaisleireiltä valtion pakolaiskiintiössä, tai tänne turvapaikkaa hakemaan itsenäisesti saapuneita, joille on jo myönnetty oleskelulupa suojeluntarpeen perusteella. Nyt puhutaan siis henkilöistä ja perheistä, joiden avuntarve on tutkittu ja kiistaton.
Mitä koulussa oikein opetetaan?
Omilta alakouluajoiltani lukuvuoden alkamiseen liittyvät vahvasti eräät virret, joita laulettiin joko luokassa tai koulun yhteisessä aamunavauksessa. Yksi useimmin lauletuista oli ”Totuuden Henki, johda sinä meitä”. Sen sisältö on alkanut itselleni avautua vasta aikuisiällä, onhan sen sanasto pienelle koululaiselle aika haastavaa. Oli jännittävää miettiä, minkälaista Luojan käsiala on. Kirjoittaako hänkin lyijykynällä?
Kouluopetuksen ajatellaan luonnollisesti perustuvan tieteellisesti tuotettuun, koeteltuun tietoon. Näin toki onkin. Yhtä luonnollista on, että opetussuunnitelmien perustana ovat yhteiskunnassa kulloinkin vallalla olevat arvot, uskomukset ja asenteet. Ne vaikuttavat siihen, mitä opetetaan, miten opetetaan ja mitkä ovat koulutukselle asetetut tavoitteet. 2010-luvun Suomessa opetetaan maailman ja lajien synnystä, sukupuolisuudesta ja sen toteuttamisesta tai Neuvostoliitosta hyvin eri tavalla kuin viisikymmentä tai sata vuotta sitten.
Kristillisyyden vaikutuksen ohennuttua maallistumisen myötä kristityt vanhemmat ovat usein syystäkin huolissaan siitä, mitä siellä koulussa oikein opetetaan. Jotkut ovat päätyneet laittamaan lapsensa kristilliseen kouluun. Monen kohdalla se on hyvä ratkaisu, ja saattaa olla, että tulevaisuudessa kristillisten koulujen kysyntä tulee kasvamaan. Toisaalta on hyvä muistaa, että lapsemme joutuvat aikanaan työelämässä kohtaamaan ympäröivän yhteiskunnan ja sen arvot joka tapauksessa. Kristilliset koulut toteuttavat samaa opetussuunnitelmaa kuin tavalliset peruskoulut, eikä kumpikaan ole kiusaamisvapaa paratiisivyöhyke.
Oma aikamme ei ole ainoa, jona kristityt vanhemmat ja opettajat ovat kokeneet ristiriitaa yhteiskunnan kasvatukselle asettamien normien ja oman vakaumuksensa välillä. Alkukirkon aikaisen kirkkojärjestyksen mukaan tarkistettiin kasteelle haluavien ammatit. Eräs ammateista, joista oli suositeltavaa luopua, oli opettajan ammatti. Miksi ihmeessä? Antiikin aikaan lasten opettaja joutui opetuksessaan pitämään esillä jumaltarustoja ja niin opettamaan epäjumalanpalvelusta. Pieni lievennys kuitenkin annettiin. Opettajan sallittiin pysyä ammatissaan, ”jos hän ei osaa mitään muuta”.
On tärkeää, että pyrimme opettajina ja vanhempina vaikuttamaan siihen, minkälaista opetus- ja kasvatustyötä kouluissa ja varhaiskasvatuksen piirissä toteutetaan. On myös erittäin tärkeää, että olemme kiinnostuneita omien lastemme koulunkäynnistä, tutustumme käytössä oleviin oppimateriaaleihin ja keskustelemme lastemme kanssa koulussa opetettavista asioista. Kauhistelun sijaan meidän tulee opettaa lapsille ja nuorille kriittistä ajattelua, asiallista keskustelua ja käsitysten perustelua. Sillä tavalla valmennamme heitä parhaiten kohtaamaan jälkikristillisen maailman.
Uteliaisuus ja tiedonhalu on istutettu meihin jo luomisessa. Oivaltamalla, tuottamalla uutta tietoa ja soveltamalla sitä toteutamme Luojan antamaa tehtävää. Tutkiessamme luomakuntaa näemme hänen käsialansa kaikessa ja saamme rukoilla ”tietomme siunaa”.
Tämä kirjoitus on julkaistu Sanansaattaja-lehden kolumnina viikon 33/2015 numerossa
Yrittäjä sitä työtä luo
VALINNANVAPAUS SÄILYI, KUNTALISÄ LÄHTI
Viime viikkoina on sekä maan hallituksessa että Mäntsälän kunnassa tehty lasten kotihoidon tukea koskevia päätöksiä. Hallitus päätti lopulta viisaasti luopua kotihoidon tuen pakkokiintiöinnistä vanhempien kesken. Tuen kiintiöittäminen olisi aiheuttanut 80 miljoonan euron lisäloven maan talouteen ja kaventanut perheiden vapaata oikeutta valita, kuka pieniä lapsia hoitaa kotona – isä, äiti, isovanhempi vaiko joku muu lapselle turvallinen, tuttu aikuinen.
Mustijoen perusturvalautakunta puolestaan päätti kokouksessaan 28. tammikuuta, ettei kotihoidon tuen kuntalisäkokeilua enää jatketa. Kokeilu päättyy heinäkuun lopussa eikä jatkoa ole luvassa. Esitin kokouksessa, että tuki olisi vakinaistettu. Esitys kuitenkin kaatui äänestyksessä äänin 6-4.
Viime syksyn notkahduksen jälkeen päiväkotipaikkojen kysyntä on taas nousussa. Toisaalta hallitus perui myöskin esityksensä rajoittaa lapsen subjektiivista oikeutta päivähoitoon silloin, kun toinen vanhemmista on kotona hoitovapaalla. Sitäkään kautta ei siis synny säästöä kunnan päivähoitomenoissa. Kotihoidontuen kuntalisää saaneista 77% ilmoitti kyselyssä kuntalisän vaikuttaneen myönteisesti päätökseen jäädä hoitovapaalle. Pahimmillaan lisääntynyt kysyntä johtaa taas uusiin investointitarpeisiin kunnan päiväkotiverkossa. Siihen verrattuna runsaan sadantuhannen euron vuotuinen kuntalisän aiheuttama menoerä on varsin kohtuullinen. Vaikka rakentamistarvetta ei huomioitaisi, yhden alle kolmivuotiaan lapsen päivähoitopaikan hinta on noin 15 000 euroa vuodessa.
Kotihoidontuki kuntalisineenkin on tietysti niin pieni, ettei sillä monikaan pitkään sinnittele. Onkin aiheellista miettiä koko tukijärjestelmä uusiksi. Ansiosidonnaista vanhempainrahakautta, joka nykysysteemissä päättyy lapsen ollessa 10 kk:n ikäinen, tulisi pidentää vähintään siihen saakka, kun lapsi on puolitoistavuotias. Vanhempainrahakauden jälkeenkin tulee olla mahdollista järjestää lapsen hoito kotona tai kodinomaisissa olosuhteissa. Yksityisen hoidon tuki tai joissain kunnissa käytössä oleva palveluseteli antavat vanhemmille mahdollisuuden valita lapsen ikä- ja kehitystasoon sopivin hoitomuoto.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti