Helsingin Sanomien pääkirjoituksessa (HS 6.11.2012)
nostetaan esiin lakiluonnos päihdeäitien pakkohoidosta. Lukuisat tutkimukset
ovat osoittaneet äidin raskaudenaikaisen jatkuvan ja runsaan alkoholinkäytön
lisäävän keskenmenon riskiä ja aiheuttavan sikiölle epämuodostumia ja
keskushermoston vaurioita. Alkoholialtistuneille lapsille tyypillisiä ovat myös
kielellisen kehityksen viivästyminen, ylivilkkaus, koulunkäyntivaikeudet ja
käyttäytymishäiriöt.
Päätoimittaja myöntää sikiön terveyden suojelun tarpeen. Hän
näkee kuitenkin periaatteellisen ongelman siinä, voidaanko lailla sallia
pakkohoito. On totta, että pakkohoidon sallimiseen pitää olla vahvat perusteet.
Historiasta tiedämme, että pakkohoidon tarpeella on perusteltu esim.
toisinajattelijoiden internoimista totalitäärisissä yhteiskunnissa.
Päihdeäitien pakkohoidossa ovat vastakkain äidin
itsemääräämisoikeus ja sikiön oikeus syntyä terveenä. Lainaan Hesarin
pääkirjoitusta: ”Päihdeäitien pakkohoito asettaisi ensimmäistä kertaa sikiön
oikeudet raskaana olevan naisen oikeuksien edelle. Suomen oikeus lähtee
nykyisin siitä olettamuksesta, että ihmisoikeudet alkavat ihmisen syntymästä ja
päättyvät hänen kuollessaan. Olettamus muuttuu, jos sikiö saa uudessa laissa
oikeuksia.”
Päätoimittaja paljastaa tässä sen tosiasian, että
vallitsevan aborttilain mukaan syntymättömällä lapsella ei ole ihmisoikeutta.
Näin ei ole aina ollut. Ennen vuonna 1970 voimaan tullutta lakia sikiöllä oli
lähtökohtaisesti samat oikeudet elämään ja terveyteen kuin äidilläkin. Nyt
pakkohoidon vastustajat pelkäävät, että pakkohoidon salliva laki avaa tien myös
aborttioikeuden rajoittamiselle, minkä päätoimittaja sanoo suoraan
kirjoituksessaan.
Suomessa tehtävistä aborteista yhdeksän kymmenestä tehdään
ns. sosiaalisin perustein. Suurimmassa osassa ei siis ole kyse raiskauksen tai
insestin seurauksena alkaneesta raskaudesta, ei alaikäisen raskaudesta tai
lääketieteellisestä syystä tehtävästä abortista. Vapaan aborttilain perusteena
on käytetty juuri äidin vapautta ja itsemääräämisoikeutta. On syytä nostaa
uudelleen tarkasteluun se ihmiskuva, joka on nykyisen aborttilain perustana.
Alkavatko ihmisoikeudet vasta syntymästä vai siitä hetkestä kun uusi ihmiselämä
alkaa munasolun hedelmöittyessä? Olemuksellisesti ei ole mitään eroa syntyneen
ja syntymättömän lapsen välillä. Miksi toisella on ihmisarvo, toisella ei?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti