VALTUUSTO ANTOI LAUSUNNON KESKI-UUDENMAAN KUNTIEN YHDISTYMISSELVITYKSEN VÄLIRAPORTISTA
Valtuuston äänestäessä toukokuussa 2013
siitä, lähdetäänkö mukaan Keski-Uudenmaan kuntien yhdistymisselvitykseen,
äänestin sitä vastaan. Nyt käsillä on selvityksen väliraportti eikä se ole
kaikilta osin kovinkaan innostavaa luettavaa. Koska selvitys on vielä kesken ja
koska valtiovalta edellyttää johonkin selvitykseen kuulumista, lienee
paikallaan jatkaa kuitenkin tämä selvitys loppuun saakka.
Liitosasiassa on nähdäkseni kaksi suurta
kysymystä, jotka eivät ainakaan vielä väliraportissa saa mielestäni tyydyttävää
vastausta. Ensinnäkin, mikä on se todellinen hyöty, joka yhdistymisellä on
saavutettavissa, ja toiseksi, millä keinoin taloudellisen vakauden
saavuttamiseen pyritään?
Yhdistymisellä haetaan tietysti suuremman
yksikön mukanaan tuomaa taloudellista säästöä. Raportissa tarkastellaan eri
palvelualojen nykytilaa ja ehdotetaan niihin sopeuttamistoimia. Kuntatalouden
kiristyminen pakottaa kunnat kuitenkin sopeutustoimiin myös itsenäisinä.
Tärkein kysymys onkin, onko liitoksella saavutettavissa todellista etua
verrattuna siihen, että kunnat sopeuttavat talouttaan erillisinä? Toisin
sanoen, mihin liitos riittää? Saadaanko liitoksesta enemmän hyötyä kuin
yhteenlasketusta kuntakohtaisesta sopeuttamisesta?
Toinen, kuntalaisten jokapäiväisen elämän
kannalta jopa ratkaisevampi kysymys on, mistä säästöjä haetaan? Suurempiin
kokonaisuuksiin pyrkiminen olisi ymmärrettävää ja perusteltua, jos tavoitteena
olisi ennen kaikkea karsia esim. hallinnon päällekkäisyydestä syntyviä menoja.
Nyt käsillä olevasta väliraportista jää kuitenkin sellainen kuva, että siinä
säästöjä on haettu ennen muuta palveluverkon tiivistämisestä. Emme voi hyväksyä
esim. kouluverkon osalta ehdotettuja malleja, jotka johtaisivat toteutuessaan
opetusryhmien koon suurenemiseen ja sitä myötä todennäköisesti työrauhan ja
oppimistulosten laskuun entisestään.
Yhdistymishankkeeseen sisältyy muitakin
ratkaisemattomia ongelmia, joihin kunnanhallituksen lausuntoesitys hyvin
puuttuu. Näitä ovat lähidemokratian toteutuminen ja kilpailukyvyn ja
ketteryyden väheneminen. Jatkovalmistelussa on erittäin tärkeää tuoda selkeästi
esiin yhdistymisen hyötyjä ja haittoja siten, että vertailun tekeminen muihin
vaihtoehtoihin on mahdollista eikä vaadi valtuutetulta tai kuntalaiselta
vertailumateriaalin kaivamista eri lähteistä. Muuten saadaan helposti tilanne
näyttämään siltä kuin puheena oleva selvitysalue olisi ainoa todellinen
vaihtoehto.
Jatkotyöskentelyssä tulee myös sopia
riittävän konkreettisesti siitä, mitkä palvelut tullaan toteuttamaan
lähipalveluina ja missä muodossa. Lähipalvelujen saatavuus on myös aikanaan kirjattava
velvoittavasti yhdistymissopimukseen, mikäli yhdistymiseen lopulta päädytään.
Kristillisdemokraattien ryhmäpuheenvuoro valtuuston kokouksessa 20.1.2014
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti