Erityispedagogiikan professori Timo Saloviidan mukaan (HS
Viesrakynä 4.3.2015) koulutyötä haittaavat opettajien pyrkimys ryhmäkokojen
pienentämiseen sekä kouluavustajien runsas käyttö. Hän väittää, ettei
ryhmäkoolla ole juurikaan merkitystä oppimistuloksiin. Tästä rohkenen olla eri
mieltä. Suuresta ryhmäkoosta kärsivät eniten ne, joilla on oppimisen vaikeutta.
Ryhmäkoon rajaaminen on eräs tuen keino. Etenkin jos luokassa ei ole Saloviidan
parjaamaa avustajaa, opettajan huomio ei millään riitä kaikille avun
tarvitsijoille tasapuolisesti.
Mihinkähän perustuu Saloviidan väite siitä, että
erityisluokalle siirtoon riittää se, että opettaja ja rehtori pääsevät asiasta
yksimielisyyteen? Perusopetuslain 17 pykälässä säädetään erityisluokalle
siirroista. Lain mukaan ennen erityistä tukea koskevan päätöksen tekemistä on
kuultava oppilasta ja huoltajaa. Oppilaan opetusta vastaavilta (opettajat) on
hankittava selvitys oppilaan etenemisestä. Lisäksi on tehtävä moniammatillisena
oppilashuollon yhteistyönä selvitys oppilaan jo saamasta tehostetusta tuesta ja
oppilaan kokonaistilanteesta. Nämä kaikki näkemykset kootaan asiakirjaan
nimeltä pedagoginen selvitys. Tarvittaessa pedagogista selvitystä on vielä täydennettävä
psykologisella tai lääketieteellisellä asiantuntijalausunnolla. Kaiken tämän
moniammatillisen yhteistyön tuottaman dokumentoinnin perusteella koulutuksen
järjestäjä tekee erityisopetuspäätöksen. Koulutuksen järjestäjä ei ole koulu,
vaan kunta, ja erityisopetuspäätökset tekee opetuspäällikkö tai vastaava ylempi
virkamies. On todella kummallista, että Saloviita päättää kirjoituksensa
vaatimalla, että päätösvalta siirroista erityisopetukseen otetaan pois
opettajilta ja annetaan terveydenhuollon ammattilaisille. Miten se voidaan
ottaa pois kun sitä ei ole nytkään?
Perusopetuksessa on vuodesta 2011 ollut käytössä ns.
kolmiportainen tuki. Sen tarkoituksena on ollut vähentää erityisopetuspäätösten
tekemisen tarvetta, kun monenlaista tukea voidaan antaa oppilaalle ilman
erityisoppilaan statusta. Yleiseen ja tehostettuun tukeen ovat oikeutettuja
kaikki oppilaat, ja niiden keinovalikossa ovat lähes kaikki opetuksen
eriyttämisen muodot, mukaan lukien osa-aikainen erityisopetus. Ei tarvita
pitkiä ja raskaita tutkimuksia ja päätösprosesseja tuen antamiseen, vaan tukea
voidaan antaa resurssien puitteissa tarvittaessa. Tuen tarpeen arvioinnissa ja
tuen toteuttamisessa luotetaan opettajien ammattitaitoon. Vasta erityisen tuen
piiriin pääsemiseen tarvitaan edellä kuvattu pitkä prosessi.
Salovaara tarjoaa ratkaisuksi avustajien irtisanomista ja
vapautuneiden palkkarahojen osoittamista erityisopettajien palkkaamiseen.
Erityisopettajia toki tarvittaisiin nykyistä enemmän. Pätevistä
erityisopettajista on kuitenkin pulaa. Onko ratkaisu siis avustajien
korvaaminen epäpätevillä erityisopettajilla? Kenen edunvalvonnasta tässä on
kyse?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti